Nový typ mobilných aplikácií funguje aj bez inštalácie

Introduction
Nový typ mobilných aplikácií funguje aj bez inštalácie

Google predstavil koncom minulého roka na summite Chrome Dev nový typ webových aplikácií pre mobily, ktoré bežia priamo v prehliadači a dáta streamujú „on-demand“.

Doposiaľ bola táto platforma dosť obmedzená a pomalá, no koncom leta prišla séria vylepšení, ktoré ju posúvajú značne vpred. Výhodou nového typu aplikácií je, že sa dajú spustiť aj bez inštalácie a hneď po ich zatvorení všetky dáta zo zariadenia zmiznú.

A prichádzajú práve včas, podľa marketingovej agentúry SensorTower sa totižto medziročná miera sťahovanosti mobilných aplikácií prvýkrát v histórii klesla – a to hneď o 20 %. Jediný segment, ktorý si ako tak udržal aspoň minimálny rast, bola prvá pätnástka najsťahovanejších gigantov ako Facebook, Uber či Snapchat. Malé a menej významné aplikácie to však majú stále ťažšie a používatelia tak jasne dávajú najavo, že aktuálne nastavenie si žiada zmenu.

Problémy s natívnymi appkami

Firmy zbožňujú aplikácie - umožňujú im získavať dáta o používateľoch, zvyšovať engagement a presnejšie cieliť reklamu. Zbožňujú ich tak veľmi, že sú schopné kompletne zničiť používateľský zážitok svojej mobilnej webstránky v snahe dotlačiť návštevníkov k stiahnutiu appky.

Podľa Alexa Russela z Googlu je však najväčší problém natívnych aplikácií ten, že chcú príliš veľa hneď na začiatku. Pre nainštalovanie aplikácie je nutné otvoriť obchod (alebo kliknúť na link), vyhľadať ju, odkliknúť „nainštalovať“, čakať na stiahnutie a až potom je možné ju používať. Dokonca jej používateľ musí veľmi často pred inštaláciou udeliť aj prístupy, ktoré jej potenciálne umožnia kedykoľvek mu nazrieť do súkromia a otravovať ho push-notifikáciami. Výskum Googlu ukázal, že pri každom z týchto krokov sa stratí približne 20% používateľov, čo znamená, že proces dokončí len zhruba jedna štvrtina tých, ktorí ho začali.

Ak už si používateľ vašu aplikáciu aj nainštaluje, stále to nie je žiadna výhra, nakoľko po nainštalovaní a prvotnom spustení sa absolútna väčšina aplikácií druhýkrát už nikdy nepoužije. Podľa výskumu servera AppsFlyer sa až 74,5% nainštalovaných aplikácií použije len raz.

Platformy ako Messenger, WhatsApp či WeChat sa snažia cez svoj interface ponúknuť čo najviac funkcionalít, a to najmä s využitím chatbotov. Myslíme si, že to vôbec nie je zlá stratégia a konverzačný interface má čo ponúknuť firmám i zákazníkom. No Google sa rozhodol, že dá aplikáciám ešte druhú šancu, tentokrát však v značne zjednodušenej podobe.

Progresívne webové aplikácie

Progresívne aplikácie nechcú na začiatku vôbec nič a správajú sa presne tak, ako sa volajú – progresívne. Používateľ ich dokáže spustiť jediným klikom z prehliadača a ako sa s nimi postupne zoznamuje a buduje si vzťah, môže im udeľovať rôzne prístupy, povoliť im push-notifikácie a dokonca si ich aj nainštalovať. A to všetko bez návštevy GooglePlay.

Po inštalácií sa už aplikácia správa oveľa viac ako natívna appka – má ikonku na ploche, dá sa použiť aj v offline móde a vie si uložiť základné dáta na disk. Veľká zmena z pohľadu používateľského zážitku nastala aj v oblasti súkromia a bezpečnosti. Udelené prístupy sú v tomto momente obmedzené len na niektoré zdroje a aj to len na dobu používania, takže ľudia môžu spávať pokojne – aplikácia nemá k ich súkromiu taký prístup, a to ani keď je nainštalovaná.

Progresívne appky taktiež nie je nutné nikdy aktualizovať – vďaka svojmu charakteru sa po každom otvorení spustí najnovšia verzia. Ďalšia výhoda je, že vďaka W3C štandardom vie byť obsah nových aplikácií indexovaný vyhľadávačmi, takže sa výrazne zlepší aj SEO. Zdieľanie appiek je taktiež pohodlnejšie – stačí na to jediný link podobne, ako keď zdieľate URL webu.

Prišiel čas?

Nový typ aplikácií poskytuje skvelú alternatívu tak pre používateľov ako aj pre mnohé firmy, no ich marketing bude odlišný. Keďže progresívne appky sa dajú pred inštaláciou vyskúšať, omnoho viac ako doteraz bude záležať na ich praktickom prínose a celkovej kvalite používateľského zážitku. Stále budú platiť overené pravidlá pre dizajn a tvorbu mobilných aplikácií, no nepochybne ešte vzrastie dôležitosť UX dizajnu, ktorý sám o sebe bude tým najlepším marketingom. Benefitovať z toho budú najmä používatelia a tie firmy, ktoré sa tomuto trendu prispôsobia.

Treba samozrejme zobrať na vedomie, že táto platforma je ešte stále čiastočne v experimentálnom štádiu. Doposiaľ bola dosť obmedzená a pomalá, no koncom tohtoročného leta prišla séria vylepšení, ktoré ju posúvajú značne vpred. Taktiež sú zatiaľ dostupné len na Android, no už dnes ich podporujú všetky hlavné prehliadače - Chrome, Edge, Opera aj Firefox. Apple pred nedávnom vyhlásil, že pripravuje platformu na podobnom princípe, no momentálne o nej ešte veľa informácií neprezradil. Ak však máte Android, niekoľko funkčných príkladov si môžete pozrieť už teraz na adrese www.pwa.rocks.

Author

Milan Tibenský

Marketingový špecialista s obľubou v testovaní nových prístupov. Často a s úspechom prenáša do marketingu metodiky známe z UX. Vo voľnom čase cestuje, fotí, športuje a ochutnáva zahraničnú kuchyňu.

View Comments
Next Post

Ako postaviť omnichannel stratégiu pre korporáciu

Previous Post

3 UX tipy pre lepší dizajn responzívnych webov