Používateľský výskum - Ako Pokémon Go ovládol svet za 2 týždne

Introduction
Používateľský výskum - Ako Pokémon Go ovládol svet za 2 týždne

Pokémon Go je vskutku zaujímavá UX štúdia. Inovatívny herný mechanizmus tejto novinky efektívne prepája digitálny svet s tým reálnym, no za jej úspechom mnohí hľadajú skôr mediálny hype a silu značky "Pokémon". Náš online prieskum na 195 hráčoch zo Slovenska však odhalil skutočné príčiny popularity tejto novinky ako aj to, či má stratégia vývojárov potenciál fungovať aj dlhodobo. Prečítajte si 5 dôvodov, vďaka ktorým sa Pokémon Go stal najrýchlejšie sa šíriacou aplikáciou histórie.

1. Značka a nostalgia

Hráči Pokémonov nie sú žiadne deti. Až 70,2 % opýtaných hráčov sa nachádzalo vo veku medzi 20 až 29 rokov, čo je zhodou okolností práve ten vek, v ktorom boli ako deti zastihnutí prvou vlnou Poké-mánie. Skutočnosť, že značka a nostalgia k nej patria medzi hlavné dôvody prvotného záujmu o hru, navyše priamo vyslovilo 65 % všetkých respondentov. Až 57 % taktiež potvrdilo, že aktívne hralo aspoň jednu z predchádzajúcich Nintendo hier. Značka "Pokémon" sa teda ukázala byť silným determinantom úspechu novinky, no nie jediným.

2. Prepojenie digitálneho sveta s reálnym

Aj keď herné pokusy o prepojenie virtuálnej reality s tou skutočnou už boli aj v minulosti, až Pokémon dokázal tento mechanizmus masovo predať. Niet divu, svet Pokémonov je na to ako stvorený - esenciálnou súčasťou pôvodných hier bol pohyb po otvorenóm svete, chytanie Pokémonov a súboje s inými trenérmi.

Pokémon Go však ide za hranice digitálu a hráčov vyzýva robiť popri hre aj iné aktivity. Až 49 % hráčov oceňuje, že ich hra motivuje viac chodiť von a 22 % hráčov sa dokonca vyjadrilo, že vďaka hre si nachádzajú nových priateľov. Ďalšiu novinkou, ktorú respondenti označili za posun vpred, je systém Pokéstopov – teda miest, kde sa dajú nájsť špeciálne bonusy. Tie sa príhodne nachádzajú na rôznych námestiach, parkoch či historických pamiatkach, a až 36 % respondentov sa vyjadrilo, že vďaka nim lepšie spoznávajú svoje okolie.

3. Jednoduchosť ovládania

Predchádzajúce Pokémon hry boli verzia od verzie komplexnejšie a zložitejšie, aby mali čo nové ponúknuť jej existujúcim fanúšikom. To však množstvo nových záujemcov odradzovalo. Pokémon Go však nato išiel inak. Ak dáme bokom prepojenie digitálneho a reálneho sveta, ostane nám vlastne úplne jednoduchá hra.

Hráč chodí po exteriéri s mobilom v ruke až kým nenarazí na Pokémona. Hra ho v tom momente prepne do módu chytania, kde používatelia hádžu na príšerky Pokébaly až kým sa nechytia alebo neujdú. Okrem toho sa v hre ešte nachádzajú telocvične, kde môžu hráči použiť svojich Pokémonov na boj s digitálnymi súpermi. Hra je vo svojej podstate tak jednoduchá, že ponoriť sa do nej naplno je otázka hodín či dokonca minút. To potvrdzuje aj náš prieskum, v ktorom si až 92 % hráčov osvojilo herný systém veľmi rýchlo a bez väčších komplikácií.

4. Skvelé načasovanie

Vydanie verzie Go bolo od začiatku veľmi dobre načasované. Letné mesiace poskytujú najlepšie podmienky na to, aby ľudia povychádzali z ich príbytkov a radšej trávili čas vonku namiesto za počítačom. Pre skupinu hráčov z radov vysokoškolských študentov prišli vhod aj letné prázdniny. Práve ľudia medzi 18 až 24 rokov sú totiž najpočetnejšia skupina, dosahujúc až 53% celkovej hráčskej základne.

5. Súťaživosť

S heslom „Catch’em all“ vyzýva Nintendo už takmer 2 dekády svojich hráčov k tomu, aby pochytali a vytrénovali čo najviac Pokémonov a stali sa tak najlepšími trénermi. Túto skutočnosť potvrdili aj respondenti – pre 67% hráčov je najuspokojivejší moment, keď sa im konečne podarí chytiť nového Pokémona. To je pre dlhodobú hrateľnosť podstatne dôležitejšie ako prepojenie s realitou či sociálne aspekty - a na svete neexistuje veľa hier, ktoré by zvládali motivovať hráčov lepšie ako práve séria Pokémon. Zároveň sa však veľa respondentov nechalo počuť, že sa obávajú chytenia všetkých 150 Pokémonov, čo by znamenalo koniec výzvy a motivácie hrať ďalej. Herná séria však počas rokov vytvorila príšeriek viac než dosť – podľa Wikipédia až 722. Autori teda majú čo pridávať.

Stačí to?
Všetky tieto aspekty pravdepodobne pomohli hre stať sa masovkou, no nemusia fungovať dlhodobo. Značka Pokémon a mediálny ošiaľ postupne z médii vymiznú, jednoduchá hrateľnosť rýchlo omrzí a pekné letné počasie a prázdniny vystrieda zima a povinnosti. Navyše už teraz mnoho hráčov pociťuje pri hre monotónnosť, a to ešte nie je vonku oficiálne ani 2 mesiace.

Otázka však znie, či Niantic neurobil hru až príliš jednoduchú účelovo. Nielenže sa tak hra stala omnoho prístupnejšou a osvojilo si ju viacej hráčov, ale zároveň by to umožnilo vývojárom sledovať odozvu fanúšikov a flexibilne na ňu reagovať. Už teraz autori oznámili, že plánujú pridať 2 nové funkcie. A úplnou náhodou sú to práve tie, ktoré sa aj v našom prieskume objavili na vrchole najčastejšie vyslovených požiadaviek - súboje medzi hráčmi a vymieňanie Pokémonov.

Nalákať jednoduchosťou čo najviac hráčov a potom pridávať nové herné mechanizmy, ktorými by si ich hra udržala. Ak je toto skutočne stratégia Nianticu, tak sa ešte máme na čo tešiť. Až 71% hráčov si totiž vie predstaviť hrať Pokémon Go aj o 6 mesiacov, pokiaľ autori na hre ešte zapracujú. Ak si však z tohto celého môžeme niečo zobrať už dnes, tak je to genialita, s akou autori zvládli uvedenie hry na trh.

Publikované v PC Revue

Author

Milan Tibenský

Marketingový špecialista s obľubou v testovaní nových prístupov. Často a s úspechom prenáša do marketingu metodiky známe z UX. Vo voľnom čase cestuje, fotí, športuje a ochutnáva zahraničnú kuchyňu.

View Comments
Next Post

Chatboti a umelá inteligencia - budúcnosť UX?

Previous Post

Test Slovensko.sk – Komplikovaný aj pre programátorov?