Pohľad do budúcnosti: Digitálne banky, konverzačný e-commerce a eHealth

Introduction
Pohľad do budúcnosti: Digitálne banky, konverzačný e-commerce a eHealth

Žijeme v zaujímavej dobe. Napríklad najväčší poskytovateľ ubytovania na svete je služba Booking.com, ktorá nevlastní ani jediný hotel, a najväčší poskytovateľ taxi služieb je Uber, ktorý neprevádzkuje ani jediný taxík. Príchodom internetu a digitálnych služieb sa svet zmenil na nepoznanie, a to ešte zďaleka nie je koniec. Pozrite sa na tieto skvelé nápady, ktoré môžu už onedlho radikálne zmeniť spôsob, akým sa pozeráme na oblasti ako bankovníctvo, nakupovanie či zdravotná starostlivosť.

Digitálne banky

Môže fungovať bankovníctvo výhradne digitálne? Projekt N26 dokazuje, že je to možné. Je totižto prvá medzinárodná digitálna banka, ktorá vám umožní si pomocou aplikácie otvoriť účet kdekoľvek a kedykoľvek už za niekoľko minút. Napriek tomu, že N26 nemá jedinú pobočku, je to plnohodnotná banka ktorá dokáže poskytovať prakticky všetky klasické finančné služby ako vedenie účtu, presun peňazí či výber z bankomatov. To všetko len s pomocou mobilnej aplikácie a platobnej karty, ktorá vám príde poštou po registrácii.


Mobilná aplikácia a platobná karta je všetko, čo potrebujete.

Jedná sa o pomerne mladý projekt, ktorému veľkí bankoví hráči až donedávna neprikladali veľkú pozornosť. To sa však zmenilo v lete minulého roku, kedy projekt N26 dostal v Nemecku oficiálnu bankovú licenciu, ktorá mu umožňuje fungovať v celej Eurozóne, a teda aj na Slovensku. Banka N26 má už za krátky čas svojho pôsobenia viac ako 200 000 klientov, ktorých ohlasy sú zatiaľ veľmi pozitívne.

N26 si berie k srdcu princípy používateľsky orientovaného dizajnu, ktoré využívajú mnohé úspešné inovatívne firmy po celom svete, a mení vďaka nim stereotypy o tom, ako by banky mali vyzerať. Nepochybne narobí vrásky aj mnohým Slovenským bankám. Tento projekt sa nám tak páči, že sme si zavolali vedúcu UX/UI dizajnérku z N26 aj na pripravovanú Experience Conference.

eHealth

Zdravotná starostlivosť patrí jednoznačne medzi najdôležitejšie služby v životoch nás všetkých. Bohužiaľ sa však málokedy jedná o veľmi príjemný zážitok. Zoberte si typickú návštevu lekára. Nikdy vopred neviete, či budete v čakárni sedieť 5 minút alebo hodinu. Ak sa objednávate k špecialistom, môžete na prehliadku či zákrok čakať aj niekoľko týždňov či mesiacov. No a ak náhodou potrebujete na liečbu viac špecialistov, pravdepodobne budete musieť každému z nich zvlášť vysvetlovať vašu anamnézu a nosiť so sebou celú zdravotnú dokumentáciu v papierovej podobe.

Dá sa to však inak, a práve digitálne služby tu môžu zohrať kľúčovú rolu. Americký start-up ZocDoc napríklad umožňuje vybrať si lekára a rezervovať si uňho presný čas návštevy cez mobilnú aplikáciu. HealthTap je zasa platforma, cez ktorú pacientom formou chatu odpovedajú skutoční lekári na otázky ohľadom ich zdravotného stavu. Šetrí tak čas nielen pacientom, ale aj lekárom, ktorí takto dokážu pracovať v prípade jednoduchých zdravotných prípadoch omnoho efektívnejšie.

Pre inovácie v zdravotníctve však nemusíme chodiť až do Ameriky. Slovenská zdravotná poisťovňa Dôvera cez svoj eHealth, ktorý sme pre ňu navrhli, dokáže v reálnom čase prepojiť lekárov, lekárnikov, pacientov a dokonca aj záchranky. Už počas vyšetrenia vidí lekár aktuálnu zdravotnú a liekovú kartu pacienta, pričom pred predpisom každého lieku si môže skontrolovať, či sa nebije s inými pacientovými liekmi.


Interface aplikácie pre doktorov

Okrem ošetrujúcich lekárov má online prístup k svojej zdravotnej karte samozrejme aj pacient, napríklad cez mobilnú aplikáciu. V špeciálnom programe DôveraPomáha (zatiaľ určenom len pre diabetikov) má lekár k dispozícii pacientové zdravotné informácie, históriu návštev, výsledky testov či poznámky a rady k liečbe od iných špecialistov. Cez platformu môže lekár taktiež objednať pacienta ku svojim kolegom, a doplniť aktuálnu anamnézu, aby ju nebolo nutné zakaždým opakovať. A kto vie, možno sa dočkáme aj situácie, že lekári budú môcť náš stav monitorovať aj na diaľku a v prípade problémov nás telefonicky upozornia na úpravu liečby.

Konverzačný e-commerce

Vo svete je momentálne bežná prax, že digitálne služby a nakupovanie cez internet sa zvykne poskytovať cez samostatné weby alebo mobilné aplikácie. Jedna služba = jedno UI (web či appka).

V Číne však nastal opačný trend, a prakticky všetko, čo ste kedy potrebovali vyriešiť cez váš smartfón, je možné uskutočniť cez jedinú univerzálnu aplikáciu WeChat. Táto appka napriek tomu, že existuje len 4 roky, má už viac ako 840 miliónov používateľov, a dokážete cez ňu urobiť naozaj takmer čokoľvek. WeChat vám napríklad umožní zavolať si taxi, objednať pizzu, lístky do kina či novú edíciu tenisiek od Nike, odoslať objednávku do Starbucksu, trackovať váš denný výdaj kalórií, objednať sa k zubárovi alebo zaplatiť účet za plyn. Možnosti sú takmer neobmedzené, a to všetko vďaka... chatovacej aplikácií?


Cez WeChat môžte ľahko zaplatiť takmer kdekoľvek

Áno, WeChat skutočne je aplikácia určená na chatovanie podobne, ako Whatsapp či Messenger. Existujú v nej však milióny (podľa niektorých zdrojov až 10 miliónov) rôznych addonov a chatbotov, ktorí tieto doplnkové služby dokážu sprostredkovať, a to všetko v jednotnom UI bez nutnosti navštevovať webové stránky či sťahovať nové aplikácie. Aj Facebook zaradil chatbotov do svojho Messengera už v roku 2015, a od vtedy sa rozšírilo obrovské množstvo služieb a botov aj na tejto platforme. Na Slovensku veľmi rozšírení boti zatiaľ nie sú, no je len otázkou času, kedy si aj vy budete môcť objednať pizzu z vašej obľúbenej reštaurácie len jednou správou cez Messenger.


Ako pomocou chatbota môžte kúpiť letenky

Konverzačný interface má podľa nás veľkú budúcnosť a preto sme na túto tému spravili v rámci Experience Conference workshop. Príďte si vypočuť Alexa Potrivaeva z írskeho Intercomu, ktorý vám vysvetlí kedy a ako je vhodné botov správne využiť.

Článok bol publikovaný aj v marcovom vydaní PC Revue

Author

Milan Tibenský

Marketingový špecialista s obľubou v testovaní nových prístupov. Často a s úspechom prenáša do marketingu metodiky známe z UX. Vo voľnom čase cestuje, fotí, športuje a ochutnáva zahraničnú kuchyňu.

View Comments
Next Post

Čo nás e-shopy Alza, Mall či Hej (ne)naučili o dizajne mobilných webov?

Previous Post

Súťaž o lístky na Experience Conference 2017