Nákupy darčekov sa presúvajú do online priestoru. Štvrtina Slovákov na ne minie menej ako minulý rok, hlavným dôvodom je nižší príjem

Introduction
Nákupy darčekov sa presúvajú do online priestoru. Štvrtina Slovákov na ne minie menej ako minulý rok, hlavným dôvodom je nižší príjem

Online prostredie sa v roku 2020 pre mnohých podnikateľov stalo záchranným kolesom. Digitálny kontakt so zákazníkmi pomohol prežiť aj segmentom, ktorým vplyvom koronakrízy hrozil likvidačný prepad. Veľkí e-commerce hráči dokonca už na jar zažívali výkon porovnateľný s vrcholom vianočnej sezóny.

Zmenu spotrebiteľského správania zapríčinili nielen vládne nariadenia, ktoré už niekoľkokrát obmedzili chod kamenných prevádzok. V Slovákoch pretrváva aj obozretnosť voči davom nakupujúcich a hygienickým opatreniam v obchodoch, na internete tiež v zhoršenej finančnej situácii hľadajú výhodnejšie ceny.

Spotrebitelia sa sťahujú do digitálu

„16 % Slovákov sa tento rok nechystá nakupovať vianočné darčeky vôbec. Najciteľnejšie je toto rozhodnutie v krajoch Stredného Slovenska, kde darčeky neplánuje kupovať až 23 % opýtaných,“ uvádza analytik UX štúdia Lighting Beetle Michal Blažej.

Z tých, ktorí tradíciu darčekov zachovávajú, viac ako pätina plánuje vybaviť nákupy skôr než pred rokom. Každý desiaty respondent vo veku 18 – 34 rokov mal dokonca už v prvom decembrovom týždni darčeky nakúpené.

Snaha nakupovať v dostatočnom predstihu vychádza z predchádzajúcich skúseností Slovákov s e-shopmi. Za najčastejšie problémy, s ktorými sa za posledný rok pri online nakupovaní stretli, označili okrem vysokých nákladov na dopravu, nedostatočných skladových zásob či informácií o produktoch aj rýchlosť a kvalitu doručenia tovaru.

Služby kuriéra sú tento rok témou aj pre doručovanie samotných darčekov. Kým minulý rok 85 % opýtaných odovzdávalo darčeky výlučne osobne, tento rok 21 % Slovákov zapojí do doručovania darčekov kuriéra. Uvažuje tak až dvojnásobok žien v porovnaní s minulým rokom.

Slováci obmedzujú vianočné rozpočty

Z prieskumu štúdia Lighting Beetle vyplýva, že každý štvrtý Slovák plánuje na darčeky minúť menej peňazí ako minulý rok. „Až polovica týchto ľudí uviedla ako dôvod zhoršenie príjmu, 38 % si zase odkladá finančnú rezervu,” upresňuje Blažej.

„Opatrnosť cítime hlavne u ľudí s príjmom do 500 eur. Tretina z nich má tento rok ešte tesnejší vianočný rozpočet, aj preto budú kupovať lacnejšie darčeky a pre menší počet blízkych než zvykli,” dopĺňa analytik.

Z kategórií darčekov, ktoré Slováci zvykli kupovať v kamenných predajniach a tento rok ich nakúpia online, najvýraznejšie vzrástla kozmetika a drogéria (42 %), oblečenie (40 %) a tovar pre deti (37 %). O niečo menší nárast zaznamenali knihy a voľnočasové potreby (36 %) a elektronika (30 %), ktoré sa záujmu cez e-commerce tešili už aj predtým.

O výbere e-shopu rozhoduje cena tovaru

Ani väčší objem zákazníkov v online priestore však obchodníkom automaticky nezaručí vyšší predaj. Slováci majú jasné nároky, podľa ktorých si vyberajú, u koho nakúpia.

„Najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní medzi e-shopmi je cena tovaru, porovnávajú ju viac ako dve tretiny zákazníkov,” uvádza analytik Michal Blažej, ktorý pomáha dizajnovať služby a e-shopy na základe používateľského správania. Na cenovú politiku sú citliví hlavne ľudia s nižším príjmom (do 500 eur), tento dôvod uviedlo až 72 % z nich.

59 % Slovákov záleží na dôveryhodnosti a referenciách obchodu a viac ako polovica si vyberá e-shop podľa rýchlosti, ceny či spôsobu doručenia tovaru. Iba 6 % opýtaných uviedlo, že má na nich vplyv reklama e-shopu, a 19 % ľudí sa nechá motivovať darčekom k nákupu.


Zber dát prebiehal prostredníctvom agentúry Nielsen Admosphere Slovakia v období od 27. novembra do 2. decembra 2020. Analýza dát bola realizovaná na reprezentatívnej vzorke 320 respondentov.

Author

Dominika Babulicová

Marketer with passion in building communities around brands with a positive impact— LB* during working hours, TEDxBratislava on her spare time.

View Comments
Next Post

Webinar: UX now or never. An introduction to UX by a UX designer Albert Fourage

Previous Post

4-day remote design sprint Figma template